Czyszczenie DPF-a. Gdzie i za ile można je przeprowadzić?

DPF jest skrótem z ang. gasoline particulate filtr, inaczej filtr cząstek stałych. Montuje się go w układach wydechowych silników wysokoprężnych i od niedawna w benzynowych. Filtr cząstek stałych ma za zadanie oczyszczać spaliny z cząstek stałych, w których znajduje się między innymi sadza. Zasada działania tego rodzaju filtra jest bardzo łatwa, bowiem cząstki stałe osiadają na włóknach wykonanych z dedykowanego papieru, metalu, materiałów ceramicznych albo na ściankach. 

Razem z upływającymi kilometrami, cząsteczki gromadzą się i są przyczyną stopniowego zapychania się filtra. Na jego żywotność będzie mieć wpływ głównie stan techniczny pojazdu, styl jazdy, a także jakość paliwa. Duża część samochodów ma tryb regeneracji pasywnej założonego DPF-a, czyli jego samoczyszczenia, które polega na katalitycznym spalaniu cząstek, w temperaturze wyższej aniżeli 600 stopni Celsjusza.  

Producenci montują także aktywne systemy wypalania, dzięki chwilowej zmianie trybu pracy silnika, która jest przyczyną wzrostu emisji dwutlenku azotu, co powoduje, iż węgiel zawarty w cząstkach utlenia się. Niemniej jednak pozostają substancje niepalne, kumulujące się z czasem, jak i tworzące popiół. Dlatego więc, filtr zapełnia się systematycznie i efektywność jego regeneracji znacznie spada. W chwili osiągania pełnego poziomu napełnienia, system pokładowy wyświetla właściwy komunikat, a to oznaczać będzie, iż konieczna jest wizyta w serwisie, wymiana, albo regeneracja dpf. 

I nagle występuje problem, gdyż koszty wymiany filtra na całkiem nowy są bardzo wysokie i nierzadko właściciele samochodów decydują się na jego usunięcie, a to spory błąd. Za takie postępowanie grozi duży mandat, jak i zatrzymanie dowodu rejestracyjnego, gdyż od tej chwili posiadane auto nie będzie spełniało norm dla emisji spalin. Na szczęście dzisiaj możliwa jest regeneracja dpf, dzięki czemu w naszym portfelu zostania większa ilość gotówki, zaś naprawa odbędzie się zgodnie z prawem. 

Czyszczenie filtrów DPF

Jedną spośród metod będzie czyszczenie ultradźwiękowe – skuteczne, ale dosyć ryzykowne. Wynika to z faktu, iż wkład filtra wykonuje się z węglika krzemowego, który można pokruszyć z chwilą użycia ultradźwięków. Dokładniejszym i bezpieczniejszym rozwiązaniem, będzie system hydrodynamicznego oczyszczania filtrów DPF. Pierwszy etap prac regeneracyjnych to zdemontowanie części, co nie jest proste, gdyż filtry montowane są czasami tuż za silnikiem. Później specjalista weryfikuje stan, a dokładniej wkład, z użyciem endoskopu. Trzecim etapem jest kąpiel w ciepłej wodzie z użyciem środka zmiękczającego. Później DPF montuje się w specjalnej maszynie, która ma za zadanie wybić popiół z kanalików z użyciem wody pod dużym ciśnieniem. Na koniec filtr podlega wysuszeniu.

A kiedy najlepszym rozwiązaniem będzie nowy DPF?

Specjaliści uważają, iż tego rodzaju proces przywróci wymienionej części stan fabryczny, wyjątkiem będzie sytuacja, w której filtr został uszkodzony mechanicznie, chociażby stopiony wewnątrz. Wtedy pozostaje nam wyłącznie wymiana na nowy. 

Warsztatów, które oferują usługę czyszczenia filtrów DPF jest całkiem sporo. Warto jednakże postawić na ten najlepszy. Firma Turbokrymar.pl jest liderem w branży regeneracji filtrów DPF i turbosprężarek. Przed wybraniem konkretnego warsztatu, warto zapoznać się z jego stroną internetową. Sprawdźmy także opinie klientów na jego temat, gdyż usługi nie za każdym razem wykonywane są w profesjonalny sposób. Koszt zregenerowania filtra DPF to ok. 500 zł brutto, jeżeli dostarczymy go osobiście. Demontaż, jak i montaż opisywanego filtra liczony jest dodatkowo, a jego koszt ustala się indywidualnie.